fredag 22 februari 2008

Avsiktsförklaring

Under våren 2008 har jag för avsikt att förkovra mig i ett antal kul och användbara web-verktyg som jag kan använda i undervisningen. Jag tycker det är viktigt att utgå från syftet - vad man vill uppnå - innan man bestämmer sig för vika verktyg man vill använda.

Det är alltså viktigt för mig att inte förlora mig i alla kul grejor som man faktiskt kan göra - utan försöka hålla fast vid det överordnade målet - som ju är att att öka kontakten, engagemanget och delaktigheten i kommunikationen mellan mig och studenterna!

Jag tror att jag i första hand kommer att engagera mig i Wikis - jag gillar idén med världsuppslagsverket Wikipedia där alla kan lämna sitt bidrag till kunskapsmassan. Jag inspireras av tanken "ju fler kockar desto bättre soppa" - läste en intressant artikel om att problem alltid löstes snabbare och bättre då de presenterades för en stor grupp människor jämfört med då de presenterades för enskillda experter - oavsett hur skarpa hjärnor dessa förfogade över!

1 kommentar:

Jeanette Johansson sa...

Håller helt med dej - det viktiga är målet, inte medlen. En filmsnutt t. ex. som tar tid att göra och tid att se, är kanske inte motiverad om man kan säga samma sak i vanlig text.