söndag 6 april 2008

RSS, Wikis och konstigheter

Efter att ha läst Will Richardsons uppenbarelsebok försöker jag nu tillämpa en hel del av hans idéer - med mer eller mindre lyckat resultat! Jag och Jeanette har startat en wiki tillsammans - men hur går det egentligen till när man ska skriva i en wiki? Jag trodde att en wiki skulle vara ett överlägset instrument då man vill skapa en sida där vem som helst kan komma in och skriva (alltså inte bara kommentera, som i en blogg....). Men i vår Jordnötsmacke-wiki måste man logga in precis som överallt annars - så vad är skillnaden?
Jag har också försökt skapa en kursblogg till kursen jag håller i just nu, men hur gör man om man vill bjuda in 120 studenter att skriva i den - jag började klistra in deras e-mejladresser en efter en men gav upp efter någon timme.....
För att försöka ha koll på alla mina kursares bloggar på den här kursen (Webverktyg...) har jag nu skaffat mig en RSS-feed i Bloglines. Hoppas det kommer att funka! Men Bloglines sidan ser rätt rörig ut tycker jag, och varje gång jag ville prenumerera på en av era bloggar fick jag upp tre alternativ - varför?????
Mycket är mystiskt i syberrymden, men jag kämpar på och hoppas på bättre väder!

3 kommentarer:

Patrik Bernhardsson sa...

Det beror väl lite på inställningarna i Wikin och vilken inställning som är utgångsförfarande i det Wiki-vertyg ni valt. MediaWiki, det som Wikipedia bygger på och det som vi lagt upp så att ni kan testa, vår SandBox är i standardutförandet helt öppet. Alla kan redigera sidorna. Andra Wiki-verktyg kan vara tvärt om, dvs stängda för alla utom skaparna. Vilket gör att ni kanske måste ställa in hur ni vill att Wikin ska fungera.

MIA sa...

Även RSS-en är rätt obegriplig! Jag får visserligen upp alla kursbloggarna på samma Blolines-sida numera, vilket är utmärkt, men jag grubblar fortfarande över varför jag erbjöds tre alternativa adresser för varje blogg då jag skulle prenumerera. Vissa av bloggarna kommer upp direkt då jag klickar på länken i Bloglines vänstermarginal, vissa visar istället en konstig sida där man kan välja "uppdateringshastighet" ....
Detta är mysko och det är inte så lätt att veta hur man ska göra för att få det rätt.

Lennarth sa...

En "feed" kan ha olika format. RSS är ett format som dessutom finns i minst två bersioner och så är Atom ett annat format.
Samtliga "feeds"-versioner skapas normalt hos de flesta bloggar (inte alla) genom att skapa en prenumeration så undrar sedan Bloglines vilken av "feederna" di vill använda Atom, RSS 1.0 etc

Läs mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Web_feed