torsdag 1 maj 2008

Interaktionssamhället

Internet är dialog, interaktion och relation. Ungdommar lägger betydligt mer tid på Internet än man t ex använder för att titta på TV. I snitt ägnar 15-24 åringar 132 minuter per dag till att surfa på nätet. Detta kan man läsa om i LunarStorms stora kartläggning Äger Duger Suger http://www.lunarworks.se/agerdugersuger/_download/prm_ads2nojeunderhallning_media.pdf

I rapporten "The Horizon Report" som Åse tipsade om på sin blogg framhåller man att "gräsrots videor" och interaktiva "sammarbetssidor" på nätet är två webbaserade vertyg som redan används i stor utsträckning av människor. Man förutspår att dessa webverktyg snart kommer att bli mycket viktiga för undervisning och lärande.

I KK-stiftelsens skrift nummer 19 "Unga nätkulturer" kan man läsa om hur samspelet mellan teknisk utveckling och samhällsförändring har "fört oss in i ett nytt historiskt skede". Där påpekas också att det är självklart att lärarna behöver kunna den nya tekniken.

Denna typ av (framtids)spaningar och Will Richardssons lovsång över webvertygens potential att förändra undervisningen, har fått mig övertygad om att framtidens lärosäten kommer att se mycket annolunda ut jämfört med dagens. Kanske vi inte ens kommer att behöva några skolor? Mycket av det vi gör kan skötas var som helst bara man har möjlighet att koppla upp sig. Nya lättanvända webverktyg gör det enklare att samarbeta och interagera med andra. Detta kommer att innebära nya pedagogiska och organisatoriska utmaningar för oss som jobbar med undervisning. Men det känns som om det är spännande och intressanta utmaningar!

2 kommentarer:

Lennarth sa...

Kanske kommer man inte att behöva skolor?
Menar du då den skola med klassrum med en tavla, en kateder och studentplatser vi bord i rader?
Eller är skolor den plats där pedagogerna finns och de som använder dessa möts?

Hm....
Jag håller på det senare och då kommer skolorna att finnas kvar. Men de där bänkraderna skulle vi kunnat lämna för länge sedan. Men möteplatsen behövs både IRL och Digitalt

MIA sa...

Javisst har du rätt! Men jag tänker på skolan i traditionell mening. Ju mer jag funderar på det där med platsen, desto mer övertygad blir jag om att den är viktig, och det är inte den traditionella skolan som är den optimala platsen för att lära sig saker!