tisdag 6 maj 2008

Utomhuspedagogik och ny teknologi

Jag har nyligen läst en kul och intressant artikel som jag fått av Lennarth. Den är skriven av Arianti Kurti och Daniel Spikol vid "Centre for Learning and Knowledge Technologies" vid Högskolan i Skövde. De har låtit elever använda mobiltelefoner, laptops och GPS för att samarbeta med varandra då några i gruppen varit ute och några varit inne. På så sätt har man på ett smart sätt bundit samman utomhuspedagogik och teknik med olika ämnesområden som biologi och historia. Uppgifterna som eleverna fick lösa fungerade ungefär som ett dataspel. Lösningen på en uppgift ledde eleverna in till nästa uppdrag. Uppdragen var utformade så att utomhusgruppen och innomhusgruppen var tvugna att samarbeta med varandra.

Att läsa om denna typ av läraktiviteter sätter verkligen fantasin i rörelse! Att utforma lärtillfällen som jätte-lika interaktiva livespel är en fantastisk idé!

2 kommentarer:

Erik Svedäng sa...

tufft!

Jeanette Johansson sa...

Hej!

Hoppas kunna publicera ett utkast (försök till essä;-) )tills imorgon innan jag går hem idag... Vi ses imorgon!